Valmennuksen ollessa tauolla päivitämme tälle sivulle omatoimiharjoituksia. Haluamme kannustaa ja opastaa omaehtoiseen harjoitteluun.

Suositus: Tee päivittäin neljä harjoitetta näistä vaihtoehdoista. Voit myös soveltaa ja kehitellä omiakin harjoitteita.

Lajitaidot ja yleisliikuntataidot

  • Naruhyppely tasajalkaa ilman välihyppyä. Monta kertaa saat peräkkäin? (5min)
  • Kopittele isän/äidin/sisaruksen kanssa yläkautta heitolla tennispallolla (5min)
  • Pyöritä palloa mailan jänteiden ympäri mahdollisimman monta kertaa peräkkäin, ilman että pallo putoaa. Montako kierrosta saat peräkkäin? (5min)
  • Tee alue, jota ympäri kävelet pallo mailan päällä, ilman että pallo putoaa. Maila yhdessä kädessä tai molemmissa. Voi liikkua myös sivuttain (5min)
  • Heitä palloa kädellä tai mailalla ilmaan ja ota kiinni mailan päälle (5min)
  • Pomputtele palloa ylöspäin välipompulla (kämmenpuoli, rystypuoli, vuoron perään) Monta kertaa saat peräkkäin? (5min)
  • Pomputtele palloa ylöspäin pallo koko ajan ilmassa (kämmenpuoli, rystypuoli, vuoron perään) Monta kertaa saat peräkkäin? (5min)
  • Pallottele seinän kanssa vapaasti kämmentä ja rystyä lyöden. (Esim. autotallin seinä. Jos seinää ei ole, isä tai äiti voi heittää sinulle palloja ja yritä lyödä pallo takaisin kopiksi heittäjälle. Muista lyödä rauhassa ja hiljaa :)
Oheisella videolla mallisuorituksia mailan ja pallon kanssa tehtävistä harjoitteista.
Jasu teki nämä tehtävät Antti Tuiskun – Keinutaan -biisin tahtiin. Voit laittaa sen tai jonkun valitsemasi biisin taustalle soimaan :)

UUSI:
Lajitaidot ja yleisliikuntataidot vol 2 (päivitetty 15.4.)

  • Nosta pallo jalkojen avulla ilmaan ja yritä saada mailan päälle kopiksi (5min)
  • Yhdellä jalalla ja yhdellä kädellä pomputtelu. Kokeile myös heikommalla kädellä (5min)
  • Mailan kehyksellä pomputtelu (5min)
  • Pysäytys & Lyönti: Ensimmäisellä kosketuksella pysäytä pallo itsellesi, toisella kosketuksella lyö pallo seinään (10min)
  • Havaintoharjoitus: Kämmen vai Rysty? Heti kun havaitset kummalla puolelle pallo tulee, sano ääneen kämmen tai rysty (10min)
  • Syöttö + peruslyönnit: Syöttö + 0 –> Syöttö + 1 lyönti –> Syöttö + 2 lyöntiä jne.. Mihin asti pääset etenemään? (10min)
Oheisella videolla mallisuorituksia mailan ja pallon kanssa tehtävistä harjoitteista.

Tennis at home
Englannin tennisliitto on lisännyt youtube-kanavalleen 12 erilaista tennisharjoitetta, joita voi tehdä kotona. Alla linkki noihin harjoituksiin.
Valitse sieltä sopivia ikä- ja taitotasoa vastaavia harjoitteita.

Katso & Opi

  • Katso youtubesta otteluiden highlightseja (esimerkki)
  • Etsi myös itse (kirjoita esim. ”tennis highlights” youtubeen.
    Vinkki: Katso highlightseja ennen kun menet lyöntiseinälle harjoittelemaan